Wednesday, April 1, 2009

ganti bateri yg dah flat

Di pagi hari aku dikejutkan dengan berita tidak gembira. Huhuhu...

Apa yg terjadi??

Bateri keta telah kong. Uwwwwaaaa....

Patut la 2,3 menjak ni bila on road keta terasa seperti jerk2 skit. Tak smooth. Aku dok ingat sebab minyak kurang kot.

Selalunya terasa jerk bila minyak tinggal 2 bar. Tu pasal aku assume sbb paras minyak tak mencukupi menyebabkan wujud jerk.

Mana nak ku sangka, rupa2nya bateri keta yg weak. Haihhh...

Mujur juga tak buat pasal masa aku luar dari kawasan umah. Dah jenuh aku nak keta mintak tolong ngan strangers. Auwww... I penakot..

Kat umah, haruslah mintak tolong sama paman ku. Guna jumper tuk hidupkan keta. Kat opis aku ni banyak workshop. Beli bateri baru kat situ je la.

De 2 pilihan nak tukar bateri. Sama ada nak guna yg sama ngan asal or nak tukar yg baru. Yg asal agak mahal. Harga bleh cecah ke RM250 sebab menggunakan sel kering. Yg satu lagik, range harga RM150-RM180. Murah RM100.

Mesti la aku pilih harga yg lebih murah. Tapi sedikit renyah la. Nak kena pantau air bateri. Biler kurang, kena tambah.

Kalau sel kering yg harganya lebih mahal itu, kurang skit renyahnya. Tak perlu penjagaan. Tak payah nak hirau top up air bateri.

Bila ditimbang tara balik, prestasi tak de pe2 perbezaan pun. Baik la aku amek harga yg lebih murah...

Keta aku berada nun di bawah pokok di depan bagunan terbakar itu. Pemandangan dari workshop.

Perkerjanya sedang membuka bateri lama tuk dipasang kan bateri baru.

Sedang berusaha gigih tuk mengeluarkan bateri keta. Panas dah aku dok nunggu. Matahari pagi memang direct memancar ke arah aku.

Tengah install bateri yg baru.

Alhamdulillah. Semua sudah setel. Duit ku pun lebur dah RM160. Bila guna keta walaupun bukan keta sendiri & hanya keta pinjam dari parents, harus menjaga seperti keta sendiri.

Segala maintenance keta kena la tanggung sendiri. Hmm...

Syukur juga la aku tak perlu nak susahkan orang lain. I can do it by myself. Maksud aku, tak perlu nak susahkan pacik aku plak nak kena gantikan bateri keta aku.

Tapi kan, kalau kat umah, haruslah aku susahkan abah aku. Ehehee... Silap2 abah aku sponsor lagik bateri itu. Wakakaka...


~~~Owh... I miss my hometown. Nak balik kampung. Tapi tak terkeluar plak dari mulut aku nak mintak cuti. Haihhh...

No comments:

Google