Monday, April 27, 2009

h1n1

Apakah mendenya itu???

Ia adalah selsema babi yg sedang melanda Mexico. Uhh... Hari tu JE, si kerbau kaki pendek bawa. Kali ni, selsema plak.

Secara ringkas, apakah itu selsema babi (H1N1)??

Ia adalah penyakit sistem pernafasan akut yg biasanya menjangkiti babi. Ia tersebar melalui partikel kecil dalam udara atau sentuhan langsung.

Pakar bimbang, lebih banyak ia tersebar, ia akan menjadi lebih mudah berjangkit namun tiada cara untuk meramalkan bila ia berlaku.

Langkah pencegahan ialah dengan kerap membasuh tangan dan duduk pada jarak selamat dari mereka yang dijangkiti.

Info di atas di ambil dari Utusan Malaysia, 27/04/09.


~~~Hari ni aku awal ke opis. Di tegur oleh dak opis aku yg aku awal. Ala.. Sebenarnya takde awal mana pun. Aku masuk opis tadi lagik 5 min kol 8.30 pagi. Time opis aku 8.30 pagi hingga 5.30 petang. Dia je yg sebenarnya datang lewat. Miahaha...

No comments:

Google