Tuesday, April 28, 2009

kueh teow doli best

Rupa kueh teow goreng. Pilihan aku adalah yg biasa punya. Harga adalah RM3.50. Ada jugak yg spesel nya. Sepinggan RM7.00. Tak pernah plak cuba. Tak mo tamak. Hiksss...

Hiksss.. Makan hati la korang yg tengah kempunan mo makan kueh teow doli. Lalalala... Ni adalah salah satu sajian yg agak popular di kawasan hometown aku. Aku memang dah lama kepingin. Balik awal bulan April ari tu dapat gak aku pekenanya. Alhamdulillah...

Apa yg bestnya?? Kena la try makan dulu. Asalnya doli hanya buka gerai kecil2an kat tapak seakan uptown. Eh, kat Tepeng pun aku uptown la dulu. Sebab kedai2 kat situ hanya buka sebelah petang bawa ke malam. Takde la plak sampai awal pagi. Tapi seakan uptown la gak.

Bleh dapat makanan kat situ. Fruits. Pakaian2 bundle. Kan dah serupa uptown tu. Serupa tapi tak sama. Pe lagik makanan yg best???

Murtabak. Yong tau foo kat bomba. ABC. Cendol kat skolah St. George. Popiah basah bawah bangunan Larut Matang. Tak ketinggalan adalah kueh teow doli.

Full house. Ramai orang. Kalau perhatikan gambar yg de kat dinding tu, yg blah kiri skali adalah pemandangan kat Taman Tasek. Sangat cantek. Yg gambar tengah plak adalah rupa sebenar warung/kedai yg menyajikan kueh teow doli sebelom diorang pindah ke restoran yg besar ni. Yg kanan skali nak kena elobrate gak ke??? Ehehe...

Di atas adalah suasana ketika hari2 biasa. Bukan hari cuti pun. Hari kerja. On Monday masa aku gi menjamu selera kat situ. So, bayangkahlah betapa penuhnya manusia kat situ masa berlansungnya pilihanraya Bukit Gantang hari tu???

Ni la rupa kedainya. Bukan calang2 la diorang ni. Pernah sertai festival makanan di KL. Tahun biler tu aku tak hengat la plak.

Serba sedikit la aku nak kisahkan. Tukang masak tuk buat kueh teow adalah sangat terlatih. Aku rasa maseh orang yg sama gak yg masak. Dia tak perturunkan skill kat sesapa lagik kot. Tak pun baru menurunkan skill. Kualiti & kuantiti makanan adalah terjaga.

Semua pekerja kat situ terdiri daripada rakyat M'sia. Warga tempatan. Lebih selesa rasanya kalau begitu. Sedap gak mata memandang. Manakan tidak. Kebiasaannya kalau gi makan asyik di layan warga asing sahaja. Buhsan gak. Sesekali tukar angin skit. Ehehe...

Di balik kaca itam itu adalah dapur. Tu sebahagian menu yg ada. Tapi the most popular dish aku rasa adalah kueh teownya la.

Tuk alamatnya andai korang turun Tepeng. Dan korang adalah orang yg suka mencoba makanan. Sila la datang ke sini.
No. 5, Regat Tupai, 34000 Taiping, Perak.




~~~Bila dah start stori pasal makanan, cam tak akan stop di sini sahaja. Hiksss.. Tengok la camno nanti. Mungkin akan melarat sampai esok kot entry pasal makanan ini. (^_^)

No comments:

Google