Thursday, April 23, 2009

membaca jambatan ilmu

Kat sekolah dulu bersepah jugak kata2 camni kat kawasan sekolah. Bergantung jugak kepada bahan yg ktia baca. Kalau bahan tu dapat menyumbangkan ilmu, maka tepatlah quote di atas. Kalau baca majalah hiburan semata, hiburan je la yg anda dapat.

Aku tak kata tak boleh baca majalah hiburan. Aku suka gak kalau dapat baca gosip2 artis ni. Ehehe.. Tapi selitkan juga dengan bahan baca yg menambahkan ilmu.

Dolu2 maser skolah suka sangat dapat baca karya Ahadiat Akashah. Citer ala2 fantasi. Maser skolah. Darah tengah muda, lagik muda dari skang. Skang ni pun muda gak. Tapi muda dah pertengahan. Ehehe... Tak mo kalah.

Aku suka baca novel yg ala2 de scene kawen paksa. Tapi bila aku hampir2 mengalami situasi yg sama, tros mengelak sepenuhnya membaca. Aha... Bab ni tak mo citer panjang. Saper yg tau, tau la. Saper yg tak tau, tak tau la. Hiksss...

Owh... Panjang mukadimah aku. Merujuk kepada entry lepas, dua buah buku yg aku sebutkan di bawah entry itu telah aku khatam. Dah aku jadikan entry pun. Hari ni nye entry adalah auto publish.

Semalam sebelum pulang keje aku kerajinan buat auto publish. Hari ni aku mungkin tak baper lekat kat opis.

Buku adalah peneman ketika aku kesunyian. Tanpa aku sedari, bulan ni je aku dah blanjakan lebih kurang RM150 tuk bahan bacaan sahaja. Ni termasuk ngan magazine ye. Bulan ni aku terajin beli magazine. Aku memang dah peruntukkan sekitar RM50-RM60 tuk bahan bacaan sebulan.

Bulan ni je aku over bajet. Ngan shoping pakaiannya. Isk2...

Entry ini hanya tuk buku. Jangan terkeluar tajok plak. Minggu lepas, aku rembat lagik 2 biji buku. 1 dah mula baca, 1 lagik tak start lagik. Sebab dua2 buku Inggeris. Tu yg slomo. Lalala...

Ni yg aku betol2 tengah baca skang. Bertepatan la ngan diri aku bulan ni. Gemar membeli belah. Isk2... Tak leh nak kontrol. Ntah kenapa. Asal nampak bekenan, mampu, wang dalam dompet cukup, pasti aku rembat. Mujurla aku tak kredit kad. Kalau tak, lagik sakan aku dok swap. Hahaha...

Takde saper pengaruh aku tuk beli. Aku yg nak beli. Aku pernah baca part 1. Ini adalah part 2. De part 3. Skang tengah sales kat mph. Tu sedap je rembat. Diskaun 20%. Part 1 aku baca thru pdf format. Kamu yg bagi. So, sesiapa nak yg pdf formatnya Rich Dad Poor Dad Part 1, sila la tinggalkan emel add. Nanti aku forward. Rasanya maseh ada dlm simpanan aku. Yg ni tak mula baca lagik.

Sebenarnya, ada lagik 1 buku aku tak baca. Tak tau biler nak mula. Kirenya campur ngan buku rich dad poor dad yg aku mention kat atas tu, de 2 buah buku aku tak baca lagik. Isk2...


~~~Buku aku maseh dalam kondisi yg baik. Buku yg aku dah abeh baca & tak mo ulang baca dah, akan aku kirim tuk simpan kat bilikku kat kampung. Magazine kureng aku beli sebab kalau simpan lelama pun, nanti ke kedai kitar semula sampainya.

2 comments:

~yumi comey~ said...

resit2 bli buku2 ni simpan tau...bli magz pun sm. leh dpt pelepasan cukai smpai 1000. *mengigtkan diriku utk buat begitu akn dtg sbb yg tahun lepas aku terbuang sume...so tak dpt la pelepasan yg ciput tu...adehhhh*

aku terasa nak bli buku twilight nad siri2 yg lain....cam best je

r3dl0v3r said...

thanx yums for the reminder. aku pun dah mula kumpul resit beli buku. owh, tak sangka plak magazine pun kire gak. Bagus2.. takde rasa ralat sgt beli magazine. leh dpt pelepasan cukai.

Google