Tuesday, September 23, 2008

iftar - alone

Yupss.. On Saturday, 20/9, aku berbuka berseorang di rumah. Penghuni yg lain tiada di rumah. Emergency call dari Pahang, sebelah macik aku. Adek dia punya wife melahirkan anak tak cukup bulan. 6 bulan & Allah lebih sayangkan baby itu. Baby itu telah pergi menemui penciptaNya. Al-Fatihah..

Kebetulan masa tu aku kat luar. Sudah pasti la aku tak ngikot mereka semua. Takpe la. It's ok for me to buka puasa sorang2. Macam tak biasa je. Hajat di hati nak masak je nasi air. I want something yg tak perlu chew banyak2. Yg tak keras. Kondisi gusi/gigi aku yg belum pulih sepenuhnya. Masih rasa sengal2.

Check bahan2 kat dalam fridge. Uhh.. Nothing. De daging burger je. Alahai... Nak kuar gi beli ingredients pun aku tak rajin. Badan rasa berat je. Kepala berdenyut2. Penyudahnya aku buat kepetusan nak ke PARAM je. PARAM is pasar Ramadhan. Param yg tak jauh dari umah aku.

Tak banyak sangat makanan/juadah tuk dipilih. Aku ada aim nasi kerabu kat situ. Tapi boleh plak tak ingat. Kepala otak dah fly gi mana2 ntah r. Sambil berjalan, mata meliar perhati kiri & kanan. Tetiba terasa nak makan bihun sup. Sampai kat gerai di hujung jalan de jual bihun sup. Aku beli la. RM3.

Patah balik tu, aku terasa nak makan tepung pelita. Beli jugak. RM2 dapat 5 ketul. Walhal aku buka sorang. Berbekalkan kuasa makan yg sedikit ni. Jalan lagik nak kuar dari param tu. Mata tetap meliar. Tetiba...

Aku ternampak gerai yg jual nasi kerabu yg aku dah aim dulu. Berbelah bagi nak beli ke tak. Kang kalau beli dah terlebih plak makanan/juadah berbuka aku yg berbuka seorang ni. I have to make a quick decision. Penyudahnya, aku beli gak nasi kerabu tu. Berlaukkan daging kicap. Tak amek pun solok lada. Hikss...

Hasil aku berseorangan ke PARAM.

Aku ingat nak simpan bihun sup tu buat sahur. Hmm..

Waktu berbuka, aku makan kuih skit & minum air tak sampai 1 mug pun. Dah rasa kenyang. Badan maseh lagi rasa berat je. Gi solat dulu. Pastu makan ubat. Berehat sekejap sebelum meneruskan cabaran dengan nasi kerabu.

Dah lama skit berehat, aku pun mula menjamah nasi kerabu. Rasa ok. Daging pun separa2 je la. Boleh dimakan. Hampir sejam juga masa yg aku amek tuk sudahkan nasi kerabu aku tu. Lepas makan, aku pi solat isyak.

Jemput makan semua...

Nasi kerabu tu ok gak. Sambalnya pedas. De kick. Len kali kalau beli & nak makan sorang, aku nak mintak nasi separuh je la. Banyak sangat kalau nasi full. Nak kurangkan kelapa goreng. Lebihkan sambal. Uhh... Terasa nak menjamah lagi la nasi kerabu itu.

Malang buat aku, bihun sup yg aku jangkakan buat santapan sahur tak dapat dimakan sudah masa aku bangun sahur. Cam dah lekit2. Better aku jangan makan. Kang sakit pewot plak. Membazir RM3. Dah le sejemput je. Kalau adek2 aku yg makan, 2,3 suap je dah langsai pun. Hmm...

No comments:

Google