Friday, July 18, 2008

anggaran

Pagi yg sedikit kelam kabut. Tp alhamdulillah, tidak menserabutkan otak aku. Ehehehe... Maseh terasa sedikit mengantuk gara2 tidor lambat semalam. Dah le satu halnya bila aku terlupa nak bawa laptop pacik aku ke opis. Adushhh.. Pe la yg aku fikirkan sampai arahan semudah itu pun aku tak leh ingat. Isk2... Padahal tak sampai setgh jam pun arahan diterima. Tu la. Telinga tu tak nak buka elok2. Nasib macik aku tak gi opis lagik. Aku pesan kat dia suruh tolong drop kan kat opis sat. Bleh je kalau aku nak patah balik umah amek laptop. Bleh topup minyak sekali. Tp tak rajin plak saya. Ehehehe..

Dari pemerhatian aku selepas kenaikan petrol hari tu, pengisian petrol dahulu ngan skang, penggunaannya lebih kurang je walaupun jumlah pembayaran nye berlainan. Korang paham ke ayat aku yg berbelit cam ular nih?? Aku pun tak baper paham sebenarnya.

Kalau dulu sebelom harga petrol naik, aku isi RM40 bleh guna tuk lebih 200++km.

Skang, aku isi RM50, penggunaan sekitar +-200km je. Isk.. Takde pun sampai 200++km cam dulu.

Kalau nak kire baper bahan bakar yg digunakan tuk per km, agak sukar nak pengiraan yg spesifik. Tp aku akan cuba siapkan pengiraan secara kasar. Kalau tak malu je la aku. Amek kos math. Nak wat pengiraan mudah pun lmbt.

Aku anggarkan tuk RM50, bleh jalan sampai 200km.

Tuk RM50, boleh dapat 18.519L petrol.

Dari sini aku anggarkan tuk 1km perjalanan, penggunaan petrol adalah 0.0926L.

1km perjalanan menggunakan RM0.25.

Hmm..

Kalau camni la gaya nya. Kalau nak drive blk kg aku perlukan bajet yg besar. Campur tol lagik. Perjalanan pergi balik akan memerlukan kos sebanyak RM200.00.

Wow... Kalau camni, adalah baiknya sy naik kenderaan awam je. Perjalanan pergi & balik baru memakan RM50. Lihat la berapa penjimatan yg dapat sy lakukan. Ehehehe...

Sekian tuk coretan di pagi hari yg agak2 cerah beserta ngan angin sepoi2 bahasa yg membuatkan sy terasa lebih tenang. Moga ketenangan ini kekal tenang selamanya. Aminn...

No comments:

Google