Thursday, June 19, 2008

interview session

Sorang candidates baru lepas. Yg 1st candidates tuh langsung tak mai. Org kater interview kol 10. Tak mai pun. Pacik aku suruh call tanya. Aku kater kalau dah die tak dtg lepas dr waktu yg ditetapkan, it shows she's not interested. Sng je nak paham rejection org kalau bab2 keje ni. Hmm... Tp kan kalau rejection camtuh cam tak bagus je. 1st candidate tuh harapkan rupa je bleh tahan. Bukan aku nak jeles pe2. I admit that she's pretty. Sbb nak tunggu die dtg, kutahan sakit pewot ke. Huhuhu...

Yg dtg 1st td, dak tuh anak yatim piatu. Die nak sangat2 keje. Pengalaman zero. Sama cam aku masa mula keje dulu gak le. Aku nak je jawab camtuh td kat pacik aku. Tp mls plak nak komen panjang2. Slalunya kalau org mmg nak keje ni, diaorg akan wat keje tuh sungguh2. Ini dr pandangan aku la.

Skang tgh on interview 3rd candidate. Nak guna 2. Short listed 3. Yg dtg hnya 2. Kemungkinan besar tuk 2org nih dpt adalah sgt cerah. Tp byk faktor yg perlu bos aku pertimbangkan. Owh... Terasa cam skang nih zaman gawat lak. Aduhyaiii... Biler dah kje. Dah pegang duit sendiri br la terasa nye. Kene pandai manage duit. Takde pe2 pekdah pun kalau gaji dibayar 2 kali sbln. Andai gaji sbln dibyr 2kali dgn jumlah yg sama, bgs gak. Ni jumlah yg sama, dibahagi 2. Lagik payah nak manage.

Opsss... Teremo lak sy. Lama gak seseorg candidates ni di interview. Of coz la tak tanya latar belakang company. Just tanya pasal jawatan yg diaorg apply je. Tak perlu study pe2 pun. Dah lamer aku tak raser di interview. Lagipun aku dah lama tak aktif hantar resume. Biler baca resume org hantar, ada gak aku rasa impress. Dr resume je kt dah leh bayangkan seseorg. So, tips org nak mencari kje. Pandai2 la jual diri anda. Mula dari peringkat resume lagik. Bior org impress. Kalau bleh la, hantar la printed resume atas kertas berwarna. Semangat lebeh skit nak membaca. Ahaksss... Saper yg hntr tru online, tlg hntr resume yg di attach dlm words/pdf.

Aku cuak tol kalau tiap kali aku dpt pnggilan interiew. Rs cam tak cukup ilmu di dada je nak persembahkan apa yg aku ada. Uishhh... Walaupun belajar smpai peringkat yg agk tinggi. Tu la. Aku ni kurang membaca. Fiction book rajin la baca. Non-fiction, non ada rajin. Camne nak bertambah ilmu??? Haihhhh...

No comments:

Google