Thursday, June 5, 2008

2.70

Adushhh... Topik hangat sepanjang ptg smlm sehingga la hari ni. Berita pasal minyak naik. Giler pe...Kurang dr 12 jam nye notis habaq kata myk naik. Ramai yg dah dgr ura2 minyak nak naik ptg smlm. Tp tak kompem lagik sbb takde pe2 pengumuman. Aku langsung la tak tau yg myk akan naik. Aku tau pun lepas abah aku fon gitau gi suruh isi myk full tank. Ari Isnin seingat aku de berita kata myk nak naik. Tp kata bukan dlm maser terdekat. Cisss... Pe mendenya kalau bukan maser terdekat. Arghhhh... Bukan sikit tau myk naik. Naik 78sen. Korg yg tak berkereta mb tak raser sgt. Skali myk dah naik cam ni punya byk. Dah tentu2 tambang bas, teksi & kenderaan2 yg sewaktu dgnnya yg gunakan petrol/diesel akan naik jugak. Tu sudah pasti. Takleh kalau kerajaan kita ni bg notis awal pasal kenaikan harga myk. Lagik satu, Malaysia salah sebuah negara pengeluar myk. Tp naper harga naik mencanak camtuh. Dah le harga brg2 pengguna lain pun naik harga gak. Mb dah tiba negara kita isytiharkan inflasi.

Aku dok berkonfrontasi ngan Shema. Ktorg dok bincang pasal kenaikan harga myk. Aku rasa kat mn2 pun org akan bincangkan pasal kenaikan harga myk. Kater bulan 8 baru naik. Td plak pacik aku kata, bulan 8 nnti harga myk akan seragam ngan seluruh dunia. Pe ke hai nye yob... Mn leh sama ngan seluruh dunia. Mata wang tak sama ma.. Lagi pun satu sbb yg plg besar, Malaysia adalah negara pengeluar myk. Nak naik smpai 40%(Shema yg kater. Aku tak kire pun percentage kenaikan myk), tu pe hal???? Naik skit2 tak leh ke??? Tak de la terbeban sgt rsnye.

Hari ni kegembiraan aku terbantut dah. I am so sure yg kejap lagik pun topik yg akan ktorg bincangkan sudah pasti pasal kenaikan harga myk. Dah le paper bahasa Malaysia sold out. Tinggal paper omputih je. Huishhh... Dahsyat tuh... Fenomena. Smlm pun kire fenomena gak le. Org kene beratur pjg tuk isi myk. Adek aku sendiri kene beratur lebih satu jam. Aku suruh die isi penuh. Die leh gi isi rm50 je. Isk2... Sblom harga naik, full tank keta aku leh masuk dlm rm80.00. Dgn kadar myk skang nih. Rsnyer RM100 pun blom tentu full tank lagik.

Pg nih nye topik hot chat pasal camne nak krgkan perbelanjaan supaya dpt menampung isu kenaikan harga myk. Cmner korg pk2 kan yg ptut??? De yg kater masak kat umah. Tak yah naik keta. Krgkan perbelanjaan mekap (utk perempuan). Naik basikal. Byk lagik la. Cakap pun tak guna. Org yg kuarkan suggestion tuh nak ke wat sumer2 menda yg die kater tuh??? Car pool??? Bleh je. Tp biler nak kene keje luar cam org wat sales, susah la nak car pool. Kalau org yg keje nye dok dlm opis je, mb bleh la wat car pool tuh. Cam aku pun ssh nak car pool. Aku nak ber car pool ngan saper??? Bukannya aku ade opis mate. Ngan bos aku??? Cam la die slalu lekat kat opis. Ngan macik aku???? Die slalu blk lambat. Aku tak mo camtuh. Aku pun kkdg kene kuar wat keje luar. Takkan nak kuar naik bus lak kot? Kalau naik kenderaan awam, nak gerak dr satu tmpt ke satu tempat leh mkn maser yg terlampau byk.

Kalau nak ikotkan luahan perasaan pasal ni smpai biler pun tak abeh. I need to continue my work. Kang tak leh lak nak mintak blk awal. Huhuhu...


***Pasni kalau pacik aku pinjam keta aku, aku akan pastikan die topup blk myk sbyk mn yg die guna. No more aku nak wat welfare cam dulu. Huh...

No comments:

Google