Monday, May 11, 2009

tak nyempat2

Perjalan pagi ni ke opis agak menggerikan. Jauh skit perjalanan aku hari ni. Dalam lingkungan 40 km sebab aku dari umah macik aku kat KL. Alhamdulillah jalan tak jem teruk cam selalu. Dalam 50 minit dah sampai aku ke opis. Selalunya makan masa lebih sejam. Kekadang sampai sejam setengah.

Apa yg mengerikan aku???

Kuar je dari kawasan perumahan macik aku, keta agak banyak. Aku tak tahu apa salah aku.. Datang skuter dari arah belakang dok honk2 keta aku. Ko tak muat mencelah, jangan lalu. Tu memang bukan tempat motor. Bawa motor kena dok di kiri jalan. Bukannya tengah jalan bersama kenderaan beroda 4 & lebih. Yg buat aku cuak skit tu biler skuter tu over take aku, dia pandang aku cam nak cari gadoh. Dah le dak skolah. Camne aku tau??? Diorang pakai baju skolah. De 2 orang atas motor tu.

Tu kejadian pertama. Ada kejadian kedua. Bermula dari jalan ke airport Subang.

Sebelom aku nak mencilok masuk ke kanan, aku dah pastikan kenderaan belakang di lane kanan berada dalam kedudukan yg lepas kalau aku cilok masuk. Motor pun takde dari arah belakang yg menghalang aku cilok kanan. Lane kiri yg aku dok tu banyak kenderaan nak masuk parking yg berada di sebelah kiri. Tu pasal aku nak cilok masuk kanan.

Bila keadaan dah izinkan, aku cilok masuk lane kanan. De keta waja (bgt2924), dari arah belakang lane kanan pecut bila nampak aku masuk lane kanan. Aku nampak dia cam marah bila aku masuk lane kanan tu. Hukkksss..

Aku dah bagi signal sebelom aku masuk lane kanan. Dan aku dah pastikan jarak selamat supaya tak ganggu perjalanan kereta lain. Nak marah2 aku wat pe. Aku dah bagi signal pun sebelom aku masuk. Dia yg tetiba pecut bila nampak aku masuk lane kanan.

Then keta tu ikot rapat je ngan keta aku. Cam nak ciom bontot keta aku. Haihhh... Dah le aku cuak, driver keta tu jugak buat aku benggang. Biler kat jalan lurus & lenggang, tak nak plak over take aku. Bila dah masuk ke jalan satu lorong, baru nak himpit2 keta aku. Mana aku tak cuak.

Sampai ke jalan nak ke opis aku, keta tu masih follow kat belakang. Bila dah cam tu, aku lagik cuak. Aku dah plan, kalau keta ni masih follow sampai kawasan opis aku, aku akan tros balik umah. Kalau masih follow, tros jugak, ke balai la aku gi. Isk2... Mintak simpang kejadian2 camtu.

Bukan nak tunjuk pandai di jalan raya. Tapi tolong jangan under estimate dengan kemampuan pemandu wanita.


~~~Bila guna perkataan ngeri, aku teringat kepada kisah aku sewaktu darjah 2. Cikgu seni aku suruh lukiskan gambar ngeri. Masa tu aku tak tau langsung pe maksud perkataan tu. Masa tulis tajuk lukisan, sesuka hati je aku tukar ejaan kepada negeri. Wakaka... Lukisan tu kena siapkan waktu cuti skolah. Aku tak buat pun. Sebabnya bila buka skolah, aku dah tak skolah situ. Sampai la masanya aku tahu maksud perkataan ngeri tu. Aku akan tersenyum sesorang. Mengenangkan ketidakcerdikan aku sewaktu darjah 2 itu. Hiksss...

No comments:

Google