Friday, April 25, 2008

melelahkan

Sebentar tadi semasa lunch hour, sy mengeluarkan diri dlm keadaan paksa rela. Nak kene gi setel bil elektrik & bil tepon kat Digi. Sblom2 nih org lain yg gi bayarkan bil Digi. Nih company use punye. Aku maseh menggunakan no tepon yg pertama skali yg aku guna. Ehehe... Begini la org yg setia. Handphone pertama aku pun maseh ada lagik dlm simpanan aku. Syg beb nak jual or trade in. Sentimental value. Aku amek kire sumernya tuh. *wink*

Okies2.. Aku tak mo melalut pasal sentimental value dah. Nak citer pasal aku gi bayar bil Digi. Gi bayar kat Digi Centre diaorg sbb tak jauh dr opis aku. Area Shah Alam je. Susah gak le nak mencari gudang diaorg nih. Dah le de byk gudang Digi punye. Dua kali aku tersalah opis. Haihhh..

Akhirnya tempat yg aku nak pergi telah aku ketibaan. Isk2... Payah tol. Dah tuh nak cari parking pun sepasal payah. Aku park btol2 kat pintu masuk bangunan opis Digi. Cam customer terhormat je gayanye. Org pakat pandang je kat aku. Aku kehairanan skit. Dr mula aku smpai kat situ smpai le aku nak blk. Org tak putus2 kuar masuk bangunan tuh. Gaya tag yg diaorg pakai cam staff situ je. Hmmm... *thinking*

Nak gi bayor bil pun kene pakai tag pelawat yg siap de printed name kita atasnye. Perghhh.. Dah le kaunter byr bil bukannya tipikal nye kaunter. Pekerja nye dok sepah2. Biler aku masuk bilik tuh, org sumer tak angkt muka pun. Masing2 bz ngadap komputer menyebabkan aku tak yakin yg aku dah masuk bilik yg betol. Arghhhh.. Kuar blk dr bilik tuh. Gi tanya kat front desk btol ke yg tuh biliknye nak byr bil (malu bertanya sesat jalan).

Mmg btol la itu biliknya. Yg membuatkan aku bertambah musykil, bilik tuh terletak dlm area cafeteria. Perghh.. Kalau aku keje dlm bilik yg harum ngan bau mknn camtuh, otomatik bdn leh ngembang la. Poket pun rabak. Wakakaka..

Casual tol cara staff kat situ berpakain. Shirt & jeans. Tetiba aku terasa betapa kolot nye pemikiran aku. Kecil nye pengetahuan aku mengenai peluang pekerjaan yg de tersedia. Aku hnya terpikir keje2 yg tipikal je. Cam keje dlm cikgu, keje gomen, doc, nurse, lawyer, engineer, accountant, cleaner, etc... Yg luar dr skop tuh aku tak pernah terpikir pun. Cam customer service(tele/in person), data entry, etc... Pastu dress code org keje nih yg aku tergambar dlm kepala otak hnya la office attire. Tak terpikir lak aku yg corporate company like Digi allowed their staff to wear casual clothes to work. Hmmm..

Guard kat situ warga asing. Cakap Melayu tak baper paham. Dah kene speaking omputih. Tak silap aku, gaya diaorg cam org Bangladesh yg versi cerah. Skali pandang cam Singh. Tp biler dah cakap, kuar sore, bukan la plak. Ehehehe... Lagik satu. Bersepah2 guard. Merata2 aku ternampak guard dok meronda.

***Begini la keadaan manusia yg jakun ngan keadaan sekeliling company besor. Tmpt die keje company kecik je. Sistem pun ala2 besa je. Tuh yg kagum lebeh biler tgk suasana keje yg rmai org camtuh. Harap maaf...

I had kopok lekor for lunch...

No comments:

Google