Saturday, April 19, 2008

congkak the movie

Last nite I went to watch this movie in GSC, OU. Seatnyer best la. Ehehe.. Ktorg gerak kuar dr umah around 8.30pm. On the way maser kat hghway, de jam skit. Pacik aku dah mula gubra. Tkot smpai lambat. Rsnyer kalau ikot jln blakang lagik dekat kot. Sbb maser blk ikot jln blakang. Takde la jauh sgt rsnyer. Ktorg lepas tmpt check tiket kol 9.05pm. Wayang sepatutnya start kol 9pm.

Ala.. Dgn iklan+promo sblom movie start, about 15-20mins. Sempat lagik la nak beli kudap2 ngan aku gi toilet. Elok aku masuk dlm panggung lepas blk dr toilet, movie pun start. Macik aku beli seat kembar 4 kat ujung sblh kanan. Aku kene dok seat yg plg ke dlm skali. Maser memula aku masuk, aku dok seat yg plg luar. Biler pacik aku plak masuk, die halau aku dok seat dlm. Isk2...

Sbb die yg taja tgk wayang smlm, aku pun move to another end. Ramai jugak la tgk. Hampir penuh. Dah tuh, I noticed there were a few of Chinese watched the movie too. Bgs la tuh. Citer melayu bkn hanya tuh org Melayu je.

Meh aku stori skit kt korg pasal citer nih. For me citer nih memuaskan hati. Sound efek, gmbr-mengagumkan. Tp plg tak tahan skali ngan sound efek la. Rs smpai skang jantung aku berdebar2. Byk gak le scene yg aku pejam mata. Lalalala...

Citer pasal 1 famili dr KL nak pergi bercuti kat suatu kawasan tasek. Kazman telah membeli sebuah rumah kat kawasan tasek tu melalui seorang kawannye yg bernama Saiful. Serba salah plak kalau nak citer detail sgt. Kang dah tak suspen korg nak g tgk. Ehehe..

Takpe la. Aku nak citer gak le. Korg cumer dpt bygkan dr penceritaan aku je. Kalau nak lebey feel kene la gi tgk sendiri, yer..

Sambungan...

Maser dlm keta nak ke rumah tuh, wife Kazman nm Su mengalami mimpi buruk. Su ni percaya ke benda2 ghaib. Mnkala Kazman plak tak percaya mende2 ghaib+makhluk halus. Masuk ke kawasan ceruk yg smpai takde coverage telepon nak wat fon call tanya Saiful kat mn sebenarnya umah tepi tasek tuh. Diaorg tawakal je. Ikot pelan yg telah dibekalkan oleh Saiful. Ktnyer de penjaga rumah bernama Pak Man yg akan tunggu diaorg.

Lalu kat satu bus stop diaorg de nmpk sorg macik sedang dok termenung. Kalau ikotkan aku tgk muka macik yg berlakon watak tuh, aku mmg nak gelak la. Isk2... Macik tuh tunjuk la arah umah yg diaorg nak gi. Sbb diaorg smpai dah magrib, diaorg andaikan Pak Man dah tak tunggu diaorg.

Bermula episod mereka di ganggu. Part ni aku tak leh nak citer sbb aku dah terasa cam seram2. Ehehehe... Dah le aku tgh sesorg kat opis nih. Uwaaa...

Credit to all the actress & actors. Lakonan diaorg mmg superb la. Terutama yg jadik Lisa tuh. Pandai die feel watak die. Yg kakaknya Ely pun, menjadi la scene die kene rasuk tuh. Abeh satu famili kene rasuk kecuali Kazman. Pastu de 1 scene yg Kazman tgh menggeletar ketakutan, bleh org dlm panggung dok gelak2. Actly aku & macik aku pun gelak gak le. Sbb klakar. Isk2... Astaghfirullahalazim....

Rupa2nye rumah yg diaorg beli tuh rumah lain. Bukan rumah yg diaorg gi. Macik kat bus stop adalaha suatu misteri. Nak tau kene tgk saper macik kat bus stop tu.

Komen pacik aku, citer Jangan Pandang Belakang lagik best. Aku tak tau. Aku tak tgk Jangan Pandang Belakang kat panggung. Aku tgk kat cd. So, tak dpt nak bandingkan. Maser dah tgh citer nih biler diaorg dah mula diganggu, aku dah mula cuak. Rser cam nak cabot kuar dr panggung je. Tp aku sabarkan diri.

Biler kuar sound efek yg agak menyeramkan, aku cepat2 pejam mata. Biler dah kureng sound efek, br aku celik semula mata. Pastu, dah towards d end, dah bleh nak tgk biler kuar sound efek yg seram. Ahaksss.. Mujurla citer nye jap je. Aku raser dlm 1jam 20min kot citernye. Kalau kene smpai 2jam, bleh kene sakit jantung la aku kat dlm tuh.

So, saper2 yg layan citer hantu, gi la nonton citer nih. Support citer Malaysia. Lagipun kualiti citer nih bagus. Jalan citer pun menarek. Tak nmpk cam citer cikai.. Ni pandangan dr kaca mata aku. Aku tak nak amek kire pe yg pacik aku kata. Len org len pendapatnye.

***The 1st citer hantu yg aku tgk adalah Shutter versi Thai. Maser aku student dulu.

No comments:

Google