Friday, April 25, 2008

fast food

Beberapa hari yg lepas, sy de wat skit analisis mengenai perbelanjaan wang gaji sy. Sya bahagikan kepada beberapa bahagian iaitu bayaran wajib, makanan, fast food, petrol, kemahuan & keperluan. Hasilnya... Byk wang yg telah sy blanjakan tuk fast food sahaja. Around RM70-Rm80/month. Perghhh.. Byk siot. No wonder la maser aku blk kg waktu mengundi ari tuh mak aku kater muka dah lebor. Mmg tanpa teguran mak aku tuh pun aku dah leh perasan. Cumer biler dah de org tegur br raser terpukul skit. Ahaksss... Mulai bulan depan aku kene hadkan wang tuk beli fast food dikurangkan sebyk 50%. Kalau bleh krg lagik byk, lagik la bgs. Bgs tuk kesihatan tubuh badan & juga kesihatan dompet sy. Wakakaka... Byk keburukan dr kebaikan mkn fast food nih. Mgkin kesannya kiter tak nmpk skang nih. In future br aku akan terlihat kesannya. Cehhh... Ayat berapi je. Tp aku kene gak laksanakan pe yg aku kata. Krgkan ambil/beli mknn fast food. Ckpla kalau sbln sekali. Kalau tak amek lgsung pun takleh gak. Asyik terliur je plak nnti.

Tetiba aku teringt akan pe yg aku, Mis K & Cik Z borak maser lunch A&W suatu waktu dulu. Cik Z & Mis K dah bertunang. Mis K yg bgkitkan citer nih. Die kater kalau de anak nnti die tak nak bg/bawa anak2 die mkn fast food. Kalau diaorg dua teringin nak makan, bior anak2 tido dulu. Pastu br diaorg 2 kuar mkn. Berdua. Tak bawa anak2 skali. Mis K kater lagik anak2 diaorg hnya dibenarkan mkn fast food lepas usia diaorg 13tahun. Fuhhh... Dahsyat tuh..

Mis K ada alasannya tersendiri. Katanya, die takmo anak2 die dok layoq kat kawan2 kat skolah yg parents diaorg bw mkn fast food. Sbb dia pernah alami situasi itu maser kecik2. Yupss... I admit it. Aku pun pernah alami peristiwa sedemikian. Parents tak berkemampuan cam parents kengkwn lain. Kiter teringin nak cam yg kwn kiter ada. Sian la kat parents yg terpaksa bersusah payah mencukupkan wang nak melaksanakan permintaan sang anak.

Tp situasi skang dah tak sama cam dulu. Tmbh plak kalau dok kat area bandar. Sdgkan kawasan kampung cam kediamanan aku di kampung halaman Taiping pun dah tak sama cam dulu. Maser aku kecik2, kat pekan cumer ada KFC. Abah aku hanya bawa mkn kat KFC biler besday kami adek beradek. Celebrate besday. So, maser tuh de 3 beradek. 3tahun skali je la ktorg mkn KFC. Skang plak, bleh dikatakan sebln 2,3 kali aku mkn KFC. Haihhh...

Dah nek skolah menengah, baru wujud McD. Tu la port aku ngan kengkwn aku biler berjumpa suatu masa dulu. Wat class party pun pernah kat McD. Maser tuh aku form 2. 2T2. Best sgt. Tgkt atas McD tuh cam kami yg punya. 2T2, klas yg happening. Class of the year. (^_^)

Skang nih, pekan Taiping dah de mcm2 fast food. De Pizza Hut. D latest. Dah de Secret Recipe pun. Fuhhh... Sungguh pesat pembangunan kat Taiping. I miss Taiping yg dulu. ***I heard that McD had proposed for drive thru kaunter in Taiping, but didn't get approval from pihak berkuasa. Time kaseh la pihak berkuasa kerana tak bg approval sbb aku pun tak baper setuju pun ngan proposal tuh.. Hilanglah Taiping sbg bandar warisan kalau terlampau byk sgt pembangunan.

Aku bukan anti pembangunan. Tapi gi la bangunkan kawasan lain yg lebeh memerlukan pembangunan. Biarkan bandar Taiping seperti yg de skang nih. Cukuplah pembangunan yg dah dibuat. Pe yg perlu dilakukan bukannya tmbh la pembangunan, tapi kekalkan, pelihara & pulihara pe yg telah sedia ada.

***Pjg hujah sy kali ni akibat lama tidak berkarya. InsyaAllah I'll be going back to my hometown this wikn. (^_^)...

No comments:

Google