Monday, March 24, 2008

setahun

Dalam setahun yg lepas mcm2 yg dah berlaku. Ni la tempoh yg aku plg susah nak lupakan segala kejadian yg berlaku. Penuh dgn kenangan pahit dan manis. Of coz la, mix kenangan manis & pahit.

Hmm...

Mulanya di sini...

Setahun yg lepas...

Aku mula bergelar seorg guru ganti. Aku sendiri tak pernah mengjangkakan yg aku akan jadik cikgu. Walaupun sekadar guru ganti. Tp disebabkan parents aku teringin sgt nak aku jadik cikgu, why not give it a try. Tak salah kalau cuba. Tak kenal maka tak centa. Mn tau selepas aku cuba bidang nih, aku leh suka ngan keje ni.

3 months aku bergelar guru. Dlm keadaan emosi yg tak baper stabil. Alhamdulillah aku berjaya mengharungi tempoh 3 bulan tuh. Mula2 terasa lambat je masa gerak. Besa la student, biler dpt cikgu ganti, mesti diorg nak regging nye dulu. Sudah semestinya diorg tak berani nak buli aku lebey2. Muka aku de advantage sbb cam garang. Sebenarnya takde la garang mn sgt.

Aku kene ngajar 3kelas. 1 kelas form1 & 3 kelas form3. Eh, cam cantek je susunan nombor tuh. Baru hari ni aku perasan. Selama mengajar kat sana, de hari yg aku stay back kat sana. Tumpang tido umah warden. Kalau aku raser busan or de citer yg aku tgk, gigih la aku puang jugak ke umah.

Perjalanan nak ke sekolah tuh dr umah aku dalam sejam la jugak. Setiap hari, kol 5 lebey aku dah bgn. Tu kalau aku kene gerak dr umah la. Kalau aku tumpang tido umah warden, kol 6.30 br aku bgn. Ehehe... Dekat je skolah ngan umah warden. Kekadang tuh elok je smpai bilik guru, loceng pagi bunyi. Lalalala...

Selama aku ngajar, tak pernah lak pengetua observe aku. Kalau tak, mampus la. Cakap omputih pun berterabur. Tp kene gak cakap + ajar in english. Sebab aku cikgu ganti, maka nya keje aku tak berat sgt. Abeh waktu sekolah je aku dah leh cabot. Kalau cikgu yg dah permanent, jgn harap la korg leh cabot awal. Mcm2 nak kene wat. Mcm2 nak kene prepare. Sumernye tuk student gak.

Aku raser, aku tak cukup kesabaran tuk mendidik. Sbb tuh aku tak leh & tak mo jadik cikgu. Aku sedar kemampuan diri aku. Baru sebulan bergelar guru ganti, kebosanan dah aku mula terasa. Mujur jugak each session cumer 40min. Kalau sejam, lagik aku mati kutu. Tak tau pe nak merepek dlm kelas.

Byk kenangan manis maser aku jadik cikgu ganti tuh. De student yg panggil aku cikgu otai. Hahahaha.. Time kat skolah korg nampak teacher korg nih cam ayu ngan baju kurung or 1,2 kali pakai kebaya. Pas time skolah, aku lagik selesa pakai suar. Senang nak gerak.

Owh.. Kat sana gak aku dpt berkwn ngan rakan2 sekerja yg dr pelbagai peringkat umur & me being d youngest, amatlah seronok. Lalalalala...

Tgk gelagat student jawab exam pun best. De yg tgk kiri kanan. Konon nak cari idea la tuh. Pdhal tak tau camne nak jawab. Hikhikhik..

Walaupun semasa memulakan tugas emosi aku tak stabil. Sumer yg berkaitan dgn kamu leh watkan mata aku bergenang. I lost my appetite, gara2 kamu. Hanya berbekalkan minum pagi segelas coffee je. Sakit sgt maser tuh. Mujur time aku ngan kengkwn or time aku bersama students, emosi tu tak ikot sama. Sampai ari nih maseh de cebis2 memori kamu. Tp skang selera mkn aku dah ok. Mkn tak hengat. Membujur lalu melintang patah. Ahaks...

Owh... I am so excited. InsyaAllah, kalau tak de aral melintang, aku akan follow member aku blk kg die. Hoorayy... Tak sabaq. Asyik die je ikot aku blk kg aku. Ehe.. Moga segalanya berjln spt yg dirancang.. Aminnn...

Sethn yg lalu jugak sy telah berjaya mendapat ijazah sy. Alhamdulillah. Usaha selama 3 thn stgh, dah dpt pun hasilnya. Cumer masa hari bersejarah tuh, apa yg pernah di'plan' tak jadi. Cool

Kita hanya merancang. Yg tentukan sumernya jadi ke tak, berserah kepadaNya. Hmm...

Pagi hari bersejarah tuh, masa dlm dewan, aku msg kamu. Didn't expect any respond from kamu. But kamu did respond. Why??? Hanya kamu yg tau. Lepas hari besar tuh jugak, aku telah kehilangan seorg rakan. No regrets. Really. Why??? Hnya aku je yg tau.Winky

Hari2 nak konvo tuh adalah hari yg plg meriah. Bulan aku berbelanja agak besar. Poket ku rabak. Tp dah dpt cover blk blnja besar yg telah aku lakukan. Ehehehe...

Ntah baper kali ulang alik gi Bangi. Dpt mkn best2 kat sana. Tuh yg plg best biler turun Bangi. Siap mlm opening pesta konvo pun aku gi gak. Sweet memories. Enjoy tol maser tuh. Maser hari konvo plak, ktorg org yg extend sem nih de yg terpisah sidang. Aku snggup je turun hari kwn2 aku yg len nye sidang. Biler lagik nak jumpa diaorg, ye tak??

Lagipun kene plak hari cuti. Lagik la aku on je. Ramai org. Walaupun selepas ujan. Tp masa hari aku, naseb tak nyebelahi aku. Hujan lebat. Trimas kat keadaan cuaca maser tuh. Hmm...

Last yr gak, family ktorg wat trip gi Langkawi. Best siot. Plg aku suker skali aktiviti boating. Borak2 gak ngan akak yg manage trip ktorg tuh psl keje die. Best siot. Merata dah akak tuh gi. Bw org gi melancong. Overseas pun die gi gak. Aku de terbaca dlm magazine yg dah tak ingat nm pe. Senior skolah menengah aku kuar dlm magazine tuh. Die keje ngan tour agency. Merata dah die berjalan. Best tol. Aussie pun die gi. Aku suka berjalan. Tp nak bw org @ jadi tour guide, tak kot. Ehehehe...

Its time to move on. Tinggalkan segala kenangan tuh kat sini. Aja2 fighting

Bbasyaa...

No comments:

Google