Wednesday, August 12, 2009

SETEM


Akhirnya... Terjadi jugak la entry bertajuk SETEM ini. Ya... Saya udah menonton ini felim hari Ahad yg lepas. Alone... Ada aku kesah?? Non ada. Terjumpa plak ngan sorang mamat ni. Turut menonton; alone. Tapi tak tau dia tengok citer pe sebab aku beratur depan dia. Dia kemudian dari aku.

Let's begin the journey.

Hari Ahad, aku bangun tak awal sangat. Tak lewat sangat. Aku memang dah aim nak gi tengok citer ni malam sebelum tu. Tapi bile dah bangun pagi tu, mula la perasaan berbelah bagi skit. Samada nak gi nonton ke tak.

Tetapkan pendirian. Jangan nak berbelah bagi. Bangun dari pembaringan. Gi mandi. Basuh baju. Kemas umah. ***Nak harapkan adek aku kemas umah??? Janggut dia sampai ke lutut pun blom tentu dia rajin nak ngemas.

Breakfast la dulu. Lapik pewot. Kang lapor. Tujuan hanya nak tengok wayang. Jangan melencong tempat lain yg dapat mengalirkan wang lebih dari tengok wayang. Hiksss...

Dah setel sumer, jam hampir 10.30 pagi. Cepat siap. Plan nak tengok kat Cineleisure. Tapi tak tau pagi tu de tak tayangan. Jam berapa?? Shoot ke kedai runcit berhampiran. Cari paper. Jumpa. Selak2 paper ngan kelajuan cahaya. Jumpa jadual tayangan. Tengok jam. Alamak.. Terlepas.

Tayangan kat Cineleisure kol 11.05 pagi. Aku maseh di kawasan rumah aku. Jam 5 minit kol 11 pagi. Kalau bawa cam Raikonen pun blom tentu sempat sampai kol 11 pagi. Adehhh... Option lain. Tengok kat OU plak. Chantek. De tayangan kol 11.30 pagi. Sempat la tuh.

Sampai kat OU lagik 10 minit 11.30 pagi. Cun.. Cari parking. Jalan laju2 gi GSC. Masuk dalam barisan nak beli tiket, sharp 11.30 pagi. Mujur orang tak ramai sangat dalam barisan. Tapi kena gak menunggu hampir 10 minit sebelum turn aku tiba.

Walaupun lewat 10 minit, tetap aku pilih tayangan 11.30 pagi. Haruslah wayang tak mula lagik. Iklan panjang. Masa aku masuk panggung, sempat la layan beberapa iklan movie & iklan2 yg lain. Tak hengat. Malas nak paksa cpu check balik pe iklan2 yg ditayangkan itu.

Owhhh.. Panjang sungguh pengembaraan aku nak nonton SETEM.

Movie ni best. Worth it tuk ditonton. Walaupun nampak cam simple je citernya. Berkisar pasal 1 setem antik. Filem ni adalah arahan Khabir Bahtia. Ramai pelakon yg ada2 nama.

Yg aku suka adalah mesej yg dibawa dalam filem ni. Jangan mencuri. Jangan menipu. Jangan tamak. Dan de beberapa jangan lagik la. Korang JANGAN lupa gi nonton. Support la citer keluaran negara sendiri. Masa aku gi nonton tu pun panggung tak penuh.

Starting filem tu aku hampir tertipu ngan Afdlin & Rashidi. Pe yg aku tertipu??? Nak tahu?? Gi la nonton. Owhh.. I love Rashidi. Comey giler dia dalam citer ni. Eh, silap. Bukan comey la. Kacak. Ehe... Laki orang tu. Tapi sblom dia jadik laki orang pun aku dah suka tengok die berlakon. Best.

Setem yg antik itu bernilai 4 juta USD. Masa dalam proses penghantaran ke tempat pameran di Melaka, beberapa gang telah pun merancang tuk merampok setem itu. Antara geng itu adalah geng anak yatim, geng tosai, geng bakso & geng piranha.

Semuanya ada agenda masing2. Berbagai aksi yg lucu timbul dalam perjalanan mereka nak mecuri setem itu. Kemudian timbul plak watak sorang adek buta & kakak nursenya. Mereka terlibat secara tak lansung.

Setelah melalui onak ranjau yg berduri, akhirnya setem itu jatuh ke tangan geng piranha. Malangnya setem itu bukanlah original. Ia hanyalah setem palsu. Sebab kehilangan setem itu juga telah membuatkan seorang watak lelaki Inggeris dapat claim insuran bernilai 4 juta USD. Ni namanya mencuri dari penipu.

Geng anak yatim, geng bakso & geng tosai telah bergabung tuk mengenakan balik si penipu itu. Mereka berjaya. Bagaimana diaorang kenakan lelaki Inggeris itu memang kelakor la. Aku suka pasangan Afdlin & Heryanto. Hiksss...

Fatimah... Fatimah...

Cuma ending tu je aku konpius skit. Mana diorang dapat duit bebanyak tu???

Owhhh.. Saper yg dah tengok tau la kekonpiusan aku. Saper yg blom tengok, cecepat la gi tengok.

Baper rating aku nak bagi ek??? 4 setengah bintang la. Lagi setengah bintang tu aku cut sbb ending tu aku kurang jelas.

Habis movie, aku pusing2 sat kat dalam OU. Sambar 1 magazine kat MPH. Pulang rumah sudah. Rencana aku dah selesai.


~~~Bulan puasa nanti, no more tengok2 movie ni. Mengurangkan poin. Hiksss... Dok umah, ngaji or buat kuih sajor la. Lalalalala....

3 comments:

~yumi comey~ said...

aku pun suke tang afdlin dgn butang tu...klakar giler....hehe

ending tu kan...kirenyer setem kat diana danielle tu yg asli pny..so jual n duit byk2 tu bahagi2 atr geng tu....bukan ke....

r3dl0v3r said...

owh... begitu ending nya. kire setem yg dijumpai kat melaka tu yg ori punya la. dijual in. pastu distribute kpd yg lain2. i loike. alangkah indah kalau dpt duit terpijak sebegitu. hiksss...



***yums gi tgk movie ni ngan bf ek?? saper bf ko skang ni??? sumer org dok tertanya2. ke aku je yg tertanya2? huhuhu...

~yumi comey~ said...

eh helo2...adehhhhh...gi dgn my colleague ler...huhuhu

Google