Sunday, August 2, 2009

the proposal


I'd watched this movie with my brothers. Ahakss... Mostly yg gi nengok citer ni adalah kengkawan pompuan & couple. Aku plak gi angkut adek aku. Lelaki plak tu. 2 orang. Diorang on saja. Ahaksss...

Rating for this film, I give 4 star. Bagi orang yg suka romance comedy, direkomen tuk nonton. Aku suka genre comedy. Tambah plak kalau romance comedy. Lagik gue layan.



The synopsis I took from TGV.

When high-powered book editor Margaret faces deportation to her native Canada, the quick-thinking exec declares that she's actually engaged to her unsuspecting put-upon assistant Andrew, who she's tormented for years. He agrees to participate in the charade, but with a few conditions of his own. The unlikely couple heads to Alaska to meet his quirky family and the always-in-control city girl finds herself in one comedic fish-out-of-water situation after another. With an impromptu wedding in the works and an immigration official on their tails, Margaret and Andrew reluctantly vow to stick to the plan despite the precarious consequences.

Berikut ni adalah sinopsis versi aku.

Margaret adalah bos kepada Andrew. Dia adalah editor di sebuah syarikat penerbitan & seorang warganegara Kanada. Wujud kesulitan tentang visa Margaret & masalah itu hanya selesai jika dia pulang ke Kanada & tinggal di sana dalam jangka masa setahun. Ketika bermesyuarat tentang permasalahan itu dengan pengurusan syarikat, Margaret telah mendapat satu idea. Iaitu dengan perkahwinan. Idea nya itu disuarakan kepada pembantunya, Andrew. Walaubagaimanapun, Andrew telah meletakkan syarat di atas pertolongan yg dia harus lakukan. Apabila situasi ini terjadi, pihak imigresen terasa was2 akan perancangan mereka berdua yg akan berkahwin. Andrew telah membawa Margaret pulang ke kampung halamannya di Alaska tuk di perkenalkan kepada saudara maranya. Di sini, banyak insiden kelakar yg terjadi. Tak bleh nak diceritakan. Nak tahu, tonton sendiri. Aku suka part di mana Margaret mereka cerita bagaimana Andrew melamarnya apabila soalan itu diajukan kepada Andrew oleh ahli keluarganya. Walhal, yg sebenar2nya, Margaret yg melamar Andrew. Andrew paksa Margaret melamarnya sambil berlutut. Ahaksss... Hari ke-3 mereka di kampung halaman Andrew, keluarga Andrew telah memberi idea supaya Margaret & Andrew kawen di situ. Pada masa itu, pegawai imigresen yg menyiasat mereka berdua ada di situ. Apa yg akan terjadi kepada mereka berdua?? Adakah keluarga Andrew tahu akan perkahwinan rahsia mereka?? Saksikanlah di panggung wayang yang berdekatan..

Scene yg amat mencuit hati. Andrew paksa Margaret melamar dia.

Hikss... Aku takde la citer semuanya. Kang tak suspen plak tuk mereka yg bercadang nak nonton. Overall, citer ni worth it tuk ditonton. Aku terpaksa citer pendek sebab pasni adek aku lak nak online. Aku sodap rasa je guna lappy dia.

Lappy baru, haruslah enak aja gunanya. De la kot usia lappy ni seminggu. Hujung minggu bersama adek2 ku. Best. Walaupun seketika. Bukan senang nak kumpul camni reramai. Ntah biler lagik dapat kumpul camni. Raya nanti pun tak complete dapat kumpul.


~~~Wow... Bulan November nnti akan full aktiviti aku di hari minggu. Suka dalam duka. Yg duka nya skit saja. Well, susah nak diluahkan di sini kedukaan itu. Biarlah aku simpan. Lama2 ia akan hilang jua. Mudah-mudahan. Aminnn...

2 comments:

mysenoir said...

dah tengok jugak! suka! hehe. u tgk kt tepeng sentral eh?

i kat rumah jugak ni. baru balik td. esok cuti :)

r3dl0v3r said...

of coz la tgk kat tepeng sentral. tak perlu bersesak2. tak perlu nak booking tiket. leh walk in je. insyaAllah takkan de masalah takde tiket. (^_^) i lurve tepeng. ehehe...

Google