Thursday, July 9, 2009

local fruits

Yeeehhhhaaa!!!

Musim buah datang kembali...

Tetiba plak terasa nak bercerite pasal Raja Buah.. Saper lagik kalau bukan cik yg mengeluarkan bau paling kuat iaitu cik durian..


Last weekend, macik aku balik kampung dia kat Pahang. Macik aku adalah adik ipar mak aku. Maksudnya suami macik aku itu adalah adek mak aku. Ni citer pasal macik aku yg aku dok numpang umah skang ni.

Balik dari kampung, banyak jugak buah2 yg dibawa pulang bersama. Termasuk la cik durian. Aku bukanlah pencinta durian. Tapi kalau tuk merasai seulas 2, not a big problemo for me.

Durian kampung beb. Bau memang semerbak la. Aku rasa kalau orang lalu kat depan umah pun dah leh bau durian. Hiksss...

2 malam yg sudah adalah aku merasai durian yg dibawa pulang. Uhhh... Makan seulas pun lombap. Biler makan ulas kedua, I dah cannot go. Tak tau la naper.

Aku adalah tak suka kalau isi durian tu keras. Sebelum nak amek makan, aku suka tekan2 dulu durian tu. I mean ulas nya la. Gilor nak main tekan2 kulit durian. Dah sah2 le kulit tu keras. Silap2 luka jari jemari mulus ku. Miahahaa...

Macik aku berbulu je tgk perangai aku. Agak2 aku rasa isi durian tu keras, aku tolak kat adek aku. Naseb la ada adek aku tu. Dia memang agak gila durian.

Paling mengujakan aku tuk rasa durian tu bila isinya kuning. Uhh... Tapi kalau durian yg jual kat supermarket yg dah buka dan terang2 nampak isinya kuning, aku tak teruja langsung nak rasa. Banyak songeh plak aku ni.

Uhhh... Nampak sedap.. Kalau camni, teruja gak nak rasa.

Ok.. Abeh citer cik durian. Selain durian, de gak rambutan ngan manggis. Manggis & rambutan, aku takde masalah tuk makan. Sambil layan citer Korea, makan buah. Sodap. Ni aktiviti malam semalam la. Abeh sudah stok buah macik aku bawa dari kampung dia.

Suka main teka ulas manggis. Tau ke korang camne nak teka ulas manggis sebelum buka kulitnya???

Owhhh... Satu lagik. Kisah pasal durian. Kazen aku panggil durian tu rambutan. Wakakaka...

Aku paling suka kalau rambutan gading. Memang bleh makan banyak la. Tak kisahkan orang belakang dah. Hiksss... Isinya sama je aku rasa. Tak tau naper ngan rambutan merah aku kurang tertarik. Oppssss... Bukan tak suka merah ye.. Hiksss...

Lagik satu kisah pasal pacik aku. 1st time dgr gurian gugur. Excited giler. Ni macik aku la yg citer. Hahaha... Puas la aku ngan adek kau gelakkan pacik aku yg jakun itu.

Well, aku ngan adek aku kurang jakun skit sbb dulu kat belakang kuaters kitaorang dok de pokok durian & pernah dah kitaorang dengar durian gugur.

Tinggi ooo pokok durian.

Takleh r pacik aku nak main2kan kitaorang. De ke kata pacik aku yg gi petik buah durian kat pokok. Tak logik langsung. Dah le pokok durian tu tinggi. Tu sepasal la. Sepasal lagik, pacik aku tu gayat. Sedangkan naik kabel car kat Langkawi tu pun dah pucat2. Hiksss..


~~~Sronok kalau ada dusun. Famili blah aku memang takde yg ada dusun. Kat kampung abah aku ada sawah/bendang je. Takkan nak kutip biji padi makan plak kot. Uhhh...

No comments:

Google