Thursday, July 30, 2009

hanya setitik dua sudah mencukupi

Berkenaan dengan sabun pencuci pinggan. Aku pelik ngan dak opis aku yg sorang ni. Each time kalau dia membasuh gelas or sudu yg digunakan, selambak dia guna sabun pencuci pinggan. Ni kat pantry opis la. Sampaikan bila nak membilas pun amek masa yg lama. Sekejapan juga sabun pencuci pinggan tu dah lauk banyak. Terkujat aku. Uhh...

Aku dah lama tak masuk pantry. Kalau masuk pun kekadang sahaja. Bukan hari2 seperti dulu. Minggu ni lagik la. Aku dah siap bersarapan di rumah. Takde lagik sesi sarapan di opis. Lagik la aku tak berkunjung ke pantry. Tadi kebetulan aku terasa nak minum air panas. Baru la aku gi pantry. Dah lepas minum, nak basuh mug.

Maser tu la aku terkujat melihat banyaknya luak sabun pencuci itu. Huiisshhh... Camni rakus dia guna sabun pencuci pinggan. Hanya tuk basuh mug and sudu je. Bayangkanlah kalau kat umah dia camne la agknya. Mau sebulan sebotol. Silap2 lebih dari sebotol. Isk2... Pembaziran btol la. Dah le pemalas nak basuh mug or sudu yg dia guna. Angin je aku.

Cam skang ni, tinggal serumah ngan orang laki. Aku bukan kata semua orang lelaki tak leh harap. De yg boleh harap.

Opsss... Sebelom tu. Meh la aku kenalkan the guy I live with. Tak lain tak bukan adalah adek aku. Ehe... Adek2 aku adalah lelaki semuanya. Lotih tol ngan adek aku yg sorrang ni. Bilik dia aje dah cam tongkang pecah. Bayangkan masa aku share bilik ngan dia masa dok numpang pacik aku tu. Hari2 aku dok bising kat dia pasal dia sepah2 je barang dia.

Skang masing2 ada bilik sendiri. Aku jenguk bilik dia, de skit2 rupa sarang tikus. Tapi aku tak bising. Sbb aku tak share bilik ngan dia. Cuma satu la.

Bab2 mengemas umah, takleh nak diharapkan langsung. Aku sorang je yg kemas umah. Tambah plak umah lapang je skang ni. Hari2 aku nyapu n mop. Angin tengah rajin, bak kata Miss Xara. Masak2 pun aku gak yg wat. Tu takpe sbb aku suka masak. Tambah plak bila de orang nak makan. Lagik r best.

Semalam adek aku goreng telur. Tak dikemasnya dapur semula. Tp aku malas nak bising. Bek la aku kemaskan je. Nak tunggu dia???? Takde maknanya dia akan kemas sama macam tahap piawaian aku. Aku la yg kemas.

Cuma satu je la aku dah pesan awal2 kat dia. Setiap pinggan mangkuk, sudu, gelas & etc digunakan, harus membasuh bersih selepas tu. Kalau aku tak puas hati, balik keje aku ulang basuh lagik. Janji dia basuh. Jangan nak men letak dalam sinki je lepas guna.

Berbalik kepada permasalahan awal di atas. Tadi tu iklan skit. Sabun pencuci pinggan kat opis ni brand sunlight. Dah le pekat. Tak perlu la guna selambak camtu. Aku agak2 selamabak tu ada kot dalam satu sudu kecik.

Yg ni susah skit nak tegur sbb bukan adek sendiri. Hmm... Dah terpanjang hasil bebelan pendek aku ni.


~~~Datang lambat. Kuar rehat on time. Lepas rehat, masuk lambat. Balik keje nak on time. Nak tegur, tapi aku tak rasa aku punya kuasa. Haishhh... Bersabar je la.

No comments:

Google