Tuesday, July 28, 2009

bila aku mula bersilat di dapur

Biler ada gambar tuk diselitkan skali dalam entry, baru semangat nak update. Ni aktiviti aku minggu lepas dan minggu ni. Bukan selalu datang angin rajin bersilat di dapur. Hiksss... ***Banyak angin kus2 tol aku ni. Banyak keje nak buat mesti tunggu angin yg betol datang.

Aku bukan la seorang yg kreatip. Selalunya aku memasak apa yg terlintas dalam kepala otak. Apa yg aku rasa senang. Sebabnya adalah masa aku tuk memasak sesuatu jenis masakan tuk lama. Leceh gak kalau hari2 abihkan banyak sangat masa hanya di dapur.

Bagi expertise cam mak aku, sekejapan je dah dapat siapkan 2-3 jenis lauk. Aku nya stail, sebelum mula masak, sumer bahan2 dah kena ready dulu. Bawang dah siap potong. Sayur pun kena ready di potong siap. Kalau nak masak lauk ikan/ayam/etc, dah siap perap kalau kena perap or dah siap gaul ngan garam & kunyit.

Pastu masak sesatu lauk dulu. Tak reti nak jalan 2 skali sebab dari pengalaman, pasti akan ada satu lauk yg over cooked ataupun tak cukup masak. Adehhh... Tapi insyaAllah, ngan keadaan skang ni aku akan improve kan lagik skill memasak ku. Ehehe...

Last week ari Rabu aku puasa. Terasa nak makan sup sayur. Cam mengidam la skit2. Plus teringin nak makan chicken meatballs farm's best. Sedap. So, lepas keje cepat2 aku gi Econsave, sambar pe2 barang yg perlu. Hasilnya...

Tadaa.. Sup sayur. Superb... Haha... Agak segan di situ kerna telah memuji masakan sendiri. Ala... Sonang je. Dak skolah rendah pun leh wat.

Ni kawan kepada sup di atas. Yummy.. Walaupun de yg kurang. Tapi sebab lapar, tak sempat nak kesan kekurangan yg ada. Aku suka tol makan chicken meatball's ni.

Beralih pula kepada menu dinner aku semalam. Dah lama aku kepingin nak makan sotong dalam kuantiti yg banyak & murah. Hikss... Itulah aku. Sentiasa nak cari d best deal & harga harus murah.

Mulanya rasa cam nak buat sambal tumis udang. Tapi takde cili giling/blender plak. So, tukar menu. Nak wat sotong masak kicap. Penyudahnya, dua2 pun tak jadi. Haihhh... Tapi aku suka lauk sotong ciptaan aku tu. Cuma perlu banyak diperbaiki lagik. Ehehe... Skali lagi sketsa masuk bakul angkat sendiri.

Dinner ku semalam. Nampak biasa je kan. Tapi kat tekak aku, ok la. Bleh telan & tak menyebabkan keracunan makanan. Ehehe...

Kasi gambar close up satu. Sotong tu besor2. Mana la aku tak tergoda tuk membelinya. Aku pencinta sotong & cendawan. Umphhh... Cendawan goreng tepung pedas, sedap. Aku buat masa balik kampung dulu.

Itu sahajalah hidangan aku tuk hari ni. Ntah bila lagik aku kerajinan mo update ni. Haihhh... Soon..


~~~Apa plak menu malam ni ye??? Tak pikir lagik. Most probably takde lauk pauk la. Lotih nak cari idea masak pe ngan barang2 yg serba kurang.

No comments:

Google