Thursday, January 8, 2009

nak choc cip cookies

Rajin plak aku gi geledah koleksi resipi online ni. Tapi takde idea la nak cari resipi pe. Hmm... Nak try wat choc cip cookies la. Hari tu macik aku ada bawa balik sebalang choc cip cookies. Dah nak beres weih. Bukan aku or macik aku yg makan. Tapi pembantunya. Rasa aku la.

Anak2 macik aku bukan melayan sangat. Dah paham bebenor. Mereka berdua itu agak memilih makanan. Walaupun sang adek tak memilih makanan, tetapi kekadang dia memilih gak. Hmm...

Pacik aku??? Idak la kot. Dia dalam proses berdiet. Semalam timbang. Katanya dah turun 1kg. Semangat gila pacik aku nak meneruskan misi diet dia. Chaiyok2...

So, yg tinggal pembantu macik aku la. Sebab aku pun kurang makan. Balik umah, aku bedal makan nasi. Harus la kekenyangan. Mana nak makan makanan sampingan camtu dah. Tu yg aku bersemangat mencari choc cip cookies nye resipi.

Masalah lain plak timbul bila aku dah bertemu ngan resipi yg dikehendaki. Mo dibuat cookies itu gi mana???? Ngak punya kelengkapan. How I wish Xara live next door. Leh aku gi numpang men memasak kat umah. Bleh ke??? Wakakakka...

Suka tol impi yg bukan2... Sabah tu jauh. Bukan dekat. Nak balik selalu cam aku dok buat manakan buleh. Buleh tu memang la buleh. Tapi perlu ongkos yg banyak. Hiksss... Day dream terlebih sudah.


Bahan-bahan ( 100 biji )

* 450g tepung gandum
* 1 biji telur
* 250g mentega
* 115g gula halus
* 110g gula perang
* 100g chocolate chips
* 3 sudu besar cocoa powder
* 250g gajus(panggang dan cincang halus)
* 1 sudu kecil baking soda

Cara-cara

1. Pukul mentega dan gula sampai kembang
2. Masukkan telur dan pukul lagi
3. Masukkan tepung+baking soda yg telah diayak, sedikit demi sedikit dan juga chocolate chips dan kacau
4. Masukkan gajus dan kacau lagi
5. Buat bulat kecik-kecik dan tekan dengan garfu atau apa-apa bentuk yang disukai
6. Bakar dalam oven pada suhu 160C selama 15 minit


~~~Bagi mereka2 yg dilengkapi peralatan bleh la mencobanya. Aku takde kelengkapan nak buat skang ni. Tapi insyaAllah, resipi ni akan aku jadikan rujukan kelak. Aku lebih suka badam hancur dari gajus. So, aku akan gantikan gajus dgn bandam hancur. Hikss...

No comments:

Google