Tuesday, September 8, 2009

keli bakar

Biler berbuka puasa beramai2 memang seronok. Makan berebut. Nikmat. Bila makan berdua je, rasa cam sumbing skit. Hiksss... Tah pe2 perkataan yg aku gunakan.

Last weekend, pulang ke kampung halaman ku lagik. Kali ni numpang pacik aku. Alang2 ketanya boleh muat dengan muatan lagik. Bertolak pagi Sabtu kol 1.30 pagi. Sampai ngam2 time sahur. Tros sahur & kebabom tidor.

Ari Sabtu berbuka di masjid dekat umah aku tu. Abah aku de buat moreh berbuka skit. Alhamdulillah. Ramai orang yg datang. Sold out nasi daging. Air asam nya adalah marvelos.

Tahlil before buka puasa. Orang2 yg bertugas tengah prepare meja makan.

Datang plak dis noty boy ke masjid. Pakai kopiah dah ala2 serkup sebab kebesaran yg terlampau. Aha... Tp comey je.

Lepas magrib sebelom balik diorang nak bergaya di motor old skool yg de gi perkarangan masjid. Owhh.. Hari yg indah. Nampak bulan yg terang menyuluh alam.

The next day masuk satu lagik famili macik aku from Tapah. Tu pun tak complete anak beranak macik aku. Kalau complete, memang riuh la rumah opah aku. Ahad tu berbuka di rumah opah aku. Menu utama adalah keli bakar. Seperti tajuk di atas.

Sedap bukan main rasa keli bakar tu. Tak tau la naper. Maybe sebab fresh kot. Tangkap, pesiang & tros bakar. Takde perap2 pun. Hanya gaul garam & serbuk kunyit sahaja. Tu dah cukup enak. Makan plak ngan sambal hasil tangan macik aku. Leleh peluh.

Hanya digaul dengan garam & kunyit. Yummy!!! Ni sumer idea adek aku yg kepingin nak makan keli bakar.

Tempat membakar yg telah tersedia menerima bahan yg hendak dibakar.

1st bacth dah siap sedia. Yummy... Sodap.

Bila dah ramai, takde maknanya nak makan di meja. Bersila di lantai. Old skool style. Biler makan ramai2 rebut2, menambah kenikmatan. Sebelah bahagian kanak2, sebelah bahagian orang dewasa.

Begitulah suasana berbuka beramai2. Tu blom complete sumer ahli keluarga blah omak den. Kalau complete, takdenya dapat dok ngan selesa begini time berbuka. Ehe...


~~~Selamat berbuka kalian...

No comments:

Google