Friday, September 4, 2009

1st produk...SETEL~~~

Alhamdulillah... Dah test drive dah toy terbaru milikku. (^_^)

Memang teruja giler. Tak tau nak digambarkan camne. Ahaksss... Rasa cam balik keje semalam teros nak mulakan projek. Tapi mengenangkan nak kena prepare juadah berbuka lagik. Postpone ke sebelah malam.

Apa yg aku projekkan semalam???

Mempersembahkan, BROWNIES... Yummy!!! Cokelati sungguh..

Memulanya plan nak buah choc moist cake. Tapi kan cam susah je nak buat kek tang part nak kena pukul gula & mentega sampai kembang. Pukul menggunakan khidmat & tenaga tangan ku sahaja yg available. Mo lenguh urat2 saraf tanganku.

Pastu teringat plak yg opah aku suka brownies. Tu yg tros menjalankan proses mencari resepi brownies. Tapi buat susah je aku google & surf for the resepi kat internet. Walhal kat dalam lappy ku sudah ku save resepi brownies. De la 2,3 resepi..

Owhh... Kot2 de yg nak mencoba resepi ku ini. Senang, mudah & enak. Tu yg pastinya. Antara ciri2 resepi yg aku akan cuba, syarat pertamanya adalah penggunaan bahan yg tak leceh, cara menyukat ikot pe yg de kat umah aku, nak membuatnya pun tak terlalu menyusahkan & on top of the syarat2 kena la resepi yg dicuba itu sedap dah telah dicuba & direview oleh orang lain. Hikss...

Banyak sungguh syarat2 yg aku kenakan. Ahakss... Tapi kan tak semua resepi yg aku cuba itu menjadi. De gak yg tak menjadi. Adat la tu..

BROWNIES
Source : diella

Ingredients :
250g butter
1 1/2 cups sugar
4 eggs
2 teaspoons vanilla essence
1/2 teaspoon baking powder
1 cup plain flour
3/4 cup cocoa powder
1/2 cup chopped nuts (I put choc chips)

Method :
1. Melt butter over slow fire, turn off the fire and add sugar. Mix with whisk.
2. Add in the eggs and vanilla, continue whisking.
3. Add in flour together with baking powder and cocoa and mix well.
4. Add in nuts ( you can also add in chocolate chips into the batter or sprinkle sliced almonds on top of the batter before baking )
5. Pour into a lined tray ( 12" x10") and bake in a preheated oven for 25 - 30 minutes at 180degrees celcius.
6. Sliced into desired sizes or you can also use the tray with the cutters. Drizzle with melted cooking chocolate and sprinkle with sugar deco.

Sekali lagik nak tayang BROWNIES ku. 1 line pertama telah selamat berada dalam pewot ku & pewot adekku. Ehehe...

Owhhh... Tetiba terasa terliur la plak. Haha... Kalau nak hiaskan pun boleh. Guna choc ganache. Lagik la terasa rich choc nya. Aku tak buh sebab adek aku kata tak yah buh. Kang menggemukkan je. Ditambah plak ngan tahap kemalasan aku yg tinggi, bagus sekali.

Seronok rasanya biler kiter memasak & de orang nak makan. Kalau kiter masak, kiter sorang je yg makan, memang la sangat2 turn the mood down. Lalala...

Inilah toy terbaru aku. Lalala.. I'm loving it. 1st time nak guna, harus memanaskannya dulu. Tuk mengeluarkan segala bau2an besi. Aku dapat tips dari 1 forum ni.

Aku nak akhiri entry kali ni sekali lagik ngan menayang BROWNIES yg ku buat. Terliur la korang nengok di bulan puasa ini.

Tuk taste aku cam manis skit. Next time buat boleh kurangkan lagik gula. Takpun aku boleh gantikan ngan brown sugar. Tunggu... Pas berbuka kang boleh ngap lagik. Makan ngan aiskrim pon sodap. Ahaksss...

Overall, aku berpuas hati ngan resepi ni. Penyediaan tak lama. Hanya ambil masa yg sekejapan sahaja. Masak pun dalam 30 minit sahaja. Permukaan tengah BROWNIES ku terhangit skit sebab aku guna api atas awal sangat.

Tak sabaq nak bawa balik kampung bagi parents aku rasa. Ahaksss... Boleh jadik 1 lagik signature dish aku. Ehe...

Sesiapa yg mencoba resepi ini, sudi2lah kiranya dropkan barang 1,2 komen. Selamat mencoba..


~~~Aku memang teruja bab2 bagi orang makan. Biler mende yg aku buat menjadi, lagik seronok. Biler tak jadik, adehhh... Sendiri mo ingat la. Nak bagi orang makan pun tak sanggup. Malu...

2 comments:

~yumi comey~ said...

nakkkkkk rssssssssss!!!! huahuahuahua

ad|haw33da said...

meh la umah sy... anda pasti dpt merasainya. cepat. sblom kehabisan. ehehe...

Google