Friday, September 4, 2009

bermulanya angin baking

Kot la ada yg tertanya2 what the difference between brownies & cake. Meh la aku citerkan skit. Tumpang de masa terluang ni.

Asal usul brownies adalah dari cake juga. Sorang pompuan mat saleh buat kek. Tapi kek dia jadik bantat or ngan kata lain tak segebus kek. Kek dia padat & chewy. Walaupun kek dia padat, dia tetap jamu kat keluarga dia.

Anak si pompuan mat saleh ni telah bertanya kepada mummy nya pe kah gerangan nama makanan yg mummy nya sediakan. Disebabkan rupa & warnanya cokelatan, dia pun menjawab soklan anaknya itu yg dish yg dia buat namanya BROWNIES. Brown tuk cokelat.

Begitulah kisah yg aku kutip sewaktu forum hopping. Hiksss...

Kek juga de bezanya ngan muffin. Cupcakes & muffin pun berbeza. Cupcakes adalah adunan kek tapi dibakar dalam bentuk kecil2. Teksturnya memang serupa ngan cake. Muffin pulak adalah kombonasi biskut & kek. Camtu la lebih kurang.

Kalau salah fakta aku, 10 jari ku susun mohon maaf & silalah betolkan kesalahan aku itu. Hmm...

Balik ke hometown, akan ku kutip segala alat2 baking yg de kat hometown dan bawa pulang ke umah sewaan ku. Nak cuba try test baking pe2 yg terlintas di fikiran. Tambahan skang ni aku dicutikan dari solat terawih. Hiksss...

Nak membeli bakeware takde bajet bulan ni. Nak kena beli dikit2. Kalau beli sekali gedebuk, bengkok la saya. No duit raya for my cousins & adeks. Potong abeh.. Hahaha...

Adios for now. Till next time...


~~~Mujur jugak ada adek aku yg rajin membantu. Kalau takde assistant, jenuh gak. Tambah2 part nak membersih. Akan cuba tidak mengeluarkan wang membeli biskut raya di tahun ini. The joy membuat sendiri biskut raya adalah terbaek..

No comments:

Google