Tuesday, January 29, 2008

.j.o.d.o.h.

Topik hot fm pg tadi menarek gak. Pasal jodoh pilihan famili or pilihan sendiri. Kalau korang mn satu yg akan korang pilih???

Aku pernah kemukan soalan ni kat Cik Zam suatu ketika dulu. Die kata die akan pilih sendiri sbb2 yg die bagi aku ingat2 lupa. So, baik aku tak nyatakan kat sini. Kang tersalah fakta lak. Dah jadi auta. Ehehehe..

Bg aku plak, kalau mase famili aku de pilihan & aku takde pilihan, kemungkinan besar aku akan berjumpa & berkenalan dl. Keseuaian & keserasian, kemudian baru selidik. Tp kalau masa tu aku dah de seseorg, cukuplah seorg. (Berkawan takpe kalau beribu, tapi berkasih biarlah SATU)

Tp ada yg menjadi kesusahan bile melibatkan famili. Kedua-dua famili pasti skali menaruh harapan yg penjodohan mereka akan menjadi. Sedangkan penjodohan jawatan pun sukar nak dilakukan. Inikan plak nak jodohkan manusia.

Sekiranya penjodohan tak menjadi, ada kebarangkalian hubungan kedua-dua famili akan menjadi renggang. Hmm... Aku berkata dr pandangan aku saja. (take it or leave it)

Well, pe2 pun sumer nye atas usaha sendiri. Dengan usaha yg bersungguh2. Disertakan dengan doa & tawakal pada yg Maha Esa, usaha kita itu akan berjaya & diberkati-Nya. InsyaAllah...

Aku berkata-kata seperti seorg yg berpengalaman je. (^_^)

De yg dr pengalaman aku. De yg dari pembacaan aku. So, cerita ini gabungan dr pengalaman & pembacaan. Aku olah & tambah perisa bg jadi sedap skit.

Sekian...

No comments:

Google