Thursday, October 15, 2009

fulus mania

Semalam kan ke aku ke-mim-alif-lam-sin-an. Tapi blah petang tetiba datang mood rajin skit. Tros shoot ke bank. Jelaskan pembayaran yg perlu dibayar. Pastu rasa lega sangat biler semuanya dah setel. Serius. Walaupun kepadatan purse ku telah berkurangan, kepuasan dah menjelaskan apa yg wajib telah mengatasinya.


Camne plak ngan korang sekalian??? Hutang dah bayar ke belom?? Terutama sekali bagi mereka yg berhutang demi menyambung pengajian. Bukan tak bagus menyambung pengajian tu. Tapi biler berhutang kena la membayarnya. Tak riso ke korang biler hutang makin bertambah. Bukan makin berkurang. Semuanya gara2 tak bayar hutang.


Tetiba plak aku bak bersyarah pasal hutang. Hikss... Aku mengingatkan diri aku juga kalian. Once hutang pinjaman pengajian aku dah langsai, baru aku nak pikir pasal nak tambah aset plak. Owhhh.. Jeles sungguh biler tengok orang2 yg maseh muda usianya tapi dah memiliki aset sendiri. Memandangkan skang ni aku dah de tanggungan liabilit, for the future aku rasa nak memiliki aset dahulu seblom bertukar liabiliti.


Mungkin tiada kepahaman di pihak pembaca. Aku tetiba terasa nak bebel panjang. Tu pasal la topik pinjaman pun aku leh masukkan di sini. Ampun ya!!!


Beberapa bulan kebelakangan ini pengurusan kewangan aku adalah sangat tidak bagus. Belom gaji bulan berikutnya, gaji bulan sebelum tuh aku dah abeh guna. Uhuhh... Mujur jugak masa baru dapat gaji je tros aku masukkan dalam akaun simpanan yg susah nak kuarkan balik duit tu. Kalau tak, memang takde la peruntukkan tuk simpanan.


Camno nak tambah pendapatan?? Side income yg tak perlu aku bersusah payah keje dengan teroknya seperti skang ni. Ala... Tak teruk pun kerja aku skang ni. Tapi aku nak side income tu dari sesuatu yg aku minat buat. Contohnya adalah baking.


Semalam aku paksa adek aku bawa kek cekelat yg aku buat last wikn gi opis dia. Tinggal kami berdua kat umah, memang tak abeh makan la. Aku bukannya minat giler2 nak jamah wat kudapan. Aku suka buatnya & lihat orang lain makan. Nikmat weih begitu. Kalau tak jadik, cuba lagik di lain kali.


Owhhh... Citer pasal kek cekelat yg adek aku bawa gi opis tuh. Kak buyung di opis dia kata sedap. Tanya ada lagik tak. Haruslah hati & pungkoq ku kembang berbunga setaman. Miahaha.. Tetiba datang idea nak buat as side income. Tapi kan, aku ni bukan otak bisnes. Adehhh...


Bulan ni adek aku dok menggila buat ot. Aku cakap kat adek aku, nanti biler dah dpt duit ot tu, beli barang2 tuk buat kek cekelat tu. Bleh la bawak gi opis adek aku. Aku tak charge pe2 pun. Cumer beli barang je. Tenaga yg aku curahkan tu free of charge. Bagi food testing dahulu.


Owh... Aku dah tak rajen nak buat rekod perbelanjaan aku sebab skang ni aku adalah sangat menggila membeli peralatan baking. Adehhh.. Ceq pejam mata je bayar barang2 yg berkenan di hati & dapat aku gunakan tuk laksanakan mission aku tuk baking.


So, bermula bulan depan no more spending on baking project. Kena slow down. Buat persiapan tahun 2010. Pantas masa berlalu. Dalam 2 bulan lagik kita semua akan say bye2 to 2009 & say hye2 to 2010.




~~~Adek aku bising sebab bulan ni kami kena bayar bil letrik. Ala... Itu pun nak bising. Aku guna oven lebih skit je. Nanti pewot dia gak dapat habuan. Owhh.. Skang aku ngah usha blender. Yg mana satu, pilihan kalbu....

No comments:

Google